УЧНІВСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ
в Лелюхівській загальноосвітній школі І – ІІ ступенів
Сьогодні кожна школа має свою форму учнівського самоврядування (учнівський комітет, раду, парламент тощо). Та далеко не в усіх школах можна говорити про справжнє, реальне дитяче самоврядування. У більшості робота зводиться до виконання навчально-виховного плану школи, прийнятого педагогами і затвердженого директором школи.
Нерідко назва органу дитячого самоврядування не відповідає змістові роботи чи навпаки — зміст роботи не відповідає назві. Наприклад, парламент — це законодавчий орган. При ньому повинна працювати виконавча гілка влади, чого ь більшості випадків немає. Які функції ради? Чим вони відрізняються від функцій учкому чи шкільної республіки? Які завдання кожної з цих структур? На ці питання діти повинні знати відповіді і відповідно будувати свою роботу.
Не завжди дорослі готові делегувати дітям частину повноважень. Недостатність методичної літератури з даного питання, нерозуміння з боку керівників, педагогів необхідності реформування цієї ланки діяльності школи, відсутність матеріально-технічного забезпечення є причинами недієвості учкомів, рад, республік тощо.
Діяльність органу учнівського самоврядування спрямована на створення дійової, чіткої, адекватної сучасним освітнім пріоритетам і завданням виховної системи, здатної забезпечувати виховання учня як громадянина України, особистості моральної, вільної, демократичної, життєво і соціально компетентної, готової здійснювати самостійний вибір, приймати відповідальні рішення у різноманітних життєвих ситуаціях і бути готовою до відповідальності за них.
У виховній роботі школи утвердились ефективні технології, які забезпечують творчий розвиток особистості, з глибоко усвідомленою громадянською позицією. Домінантою у розвитку учнівського самоврядування є формування в учнів патріотизму з новим змістовим наповненням.
Модель учнівського самоврядування має позитивний результат функціонування системи: учні зайняті різноманітними видами громадської діяльності та позаурочної роботи за інтересами, більшість з них виділяються свідомою дисципліною, високою громадською активністю.
Національне відродження України потребує докорінного поліпшення освіти і виховання особистості, яка володіє не тільки певною сумою знань, умінь і навичок, а й здатна активно включатися в демократичні процеси, що відбуваються в нашій країні, стати учасником управління громадським життям.
Модель учнівського самоврядування в Лелюхівській загальноосвітній школі І – ІІ ступенів
В Лелюхівській загальноосвітній школі створена своя модель учнівського самоврядування. Це учнівська дитяча організація «Ровесник»
В основу її покладено організаційно-методичні принципи управління:
—регулярна почергова змінність виборного активу;
—розширення реальних прав і повноважень органів самоврядування;
—доброзичлива вимога;
—конкретизація колективних творчих справ;
—диференціація (створення умов для повного прояву і розвитку здібностей кожного члена).
До принципів роботи органів учнівського самоврядування було віднесено:
§ демократичність (обрання органів самоврядування на основі громадської думки);
§ виборність (на основі об'єктивної характеристики кандидатур проходить голосування за висунуту кандидатуру);
§ змінність (зміна ділянок роботи, забезпечення кожному члену нових функцій у колективі);
§ звітність (звіт про виконання доручень при завершенні визначеного виду діяльності), співробітництво, довіра;
§ узгодженість між членами колективу, дорослими і дітьми; особиста і колективна відповідальність за прийняття рішень та їх виконання; гласність, контроль; демократизація відносин дорослих і дітей.
Перша важлива сходинка для учнівського колективу — навчитися жити в умовах демократії, виробити в себе навички активної участі в діяльності своєї організації, у вирішенні питань, які мають колективне, громадське значення. Через створення гуманістично спрямованої моделі учнівського самоврядування формувати творчу, національно свідому, життєстверджуючу особистість.
Учнівське самоврядування — це результат цілеспрямованих педагогічних зусиль з організації учнівського колективу, який забезпечує формування ряду позитивних якостей (поваги до демократичних цінностей, норм співжиття, почуття солідарності, причетності, відповідальності, критичного мислення тощо), відчуття господарів у рідній школі, розвиток організаторських здібностей у своїх членів шляхом залучення їх до управління шкільними справами та створення працездатних органів колективу, наділених реальними правами та обов'язками.
Учнівське самоврядування — це педагогічна технологія, яка сприяє розвитку громадянських якостей дитини в системі демократичних відносин виховного колективу на принципах самореалізації, самодіяльності, самоорганізації та самодостатності особистості.
Для вирішення існуючої проблеми, реалізації поставленої мети та ідеї в Лелюхівській школі визначено основні завдання діяльності учнівського самоврядування шляхом організації життя учнівського колективу, які реалізуються у залученні всіх його членів до планування, організації, контролю і підбиття підсумків навчальної і суспільно корисної праці. Основна їх мета — виховати в учнів активну життєву позицію, підготувати їх до дійової участі в демократичному управлінні суспільством.
Існуюча модель учнівського самоврядування сприяє виробленню в учнів таких якостей як:
- відповідальність за доручену справу, за колектив, за все, що відбувається навколо;
- принциповість — вміння критикувати, належним чином сприймати критику, давати об'єктивну оцінку власним вчинкам і оточуючих людей;
- самостійність;
- готовність залежно від конкретних умов знаходити правильне рішення, долати труднощі;
- творче ставлення до дійсності;
- вміння виявляти ініціативу, вносити в будь-яку справу свої зусилля, думки, пропозиції.
Маючи дієву модель учнівського самоврядування, Лелюхівська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів дає знання, виховує в дусі патріотизму, вчить добра, порядності. Це реальний шлях, на якому сільська школа долає соціально-культурні розриви між нею та життям.
Робота учнівськогосамоврядування базується на принципах:
- самостійності при вирішенні питань у рамках повноважень, закріплених у статуті навчального закладу чи органу дитячого самоврядування;
- відповідальності органів дитячогосамоврядування перед членами колективу, педагогами, батьками;
- різноманітності форм організації дитячого самоврядування;
- взаємозв'язку між різними рівнями дитячогосамоврядування;
- відкритості та прозорості діяльності в усіх сферах самоврядування;
- системності планування та реалізації програм і проектів;
- консультативно-педагогічної підтримки дорослими.
Робота дітей та молоді в органах дитячого та молодіжного самоврядування передбачає:
- участь у демократичних процесах, що відбуваються в державі, та залучення до них своїх однолітків;
- формування правової культури та культури спілкування;
- вироблення практичних навичок співпраці з однолітками, меншими та старшими за віком людьми; дотримання правил поваги та субординації у роботі зі спеціалістами, посадовими особами, керівниками різних рівнів;
- становлення та виховання соціально активної особистості, небайдужої до процесів, що відбуваються навколо громадянина, патріота своєї сім'ї, свого колективу, рідного села,держави.
Основні напрями діяльності органів дитячого самоврядування:
- якнайширше залучення дітей та молоді до активної участі в житті колективу, громади;
- розкриття, самовдосконалення та самореалізація особистості; її моральний та духовний ріст;
- захист прав та інтересів членів свого колективу (організації);
- організація просвітницької роботи серед своїх однолітків;
- організація життя та діяльності свого колективу;
- підготовка до майбутнього дорослого життя, орієнтовний вибір майбутньої професії.
Правова основа діяльності органів дитячогосамоврядування:
- Конституція України;
- Конвенція ООН про права дитини;
- Закони України «Про охорону дитинства», «Про освіту», «Про дитячі та молодіжні громадські організації»;
- розпорядження та накази місцевих органів виконавчої влади та управління освіти і науки;
- навчального закладу, організації, тощо.
- Статут
