У
Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ ст.. читаємо, що
пріоритетним напрямом у розвитку освіти є підготовка людей високої освіченості,
кваліфікованих спеціалістів, здатних до
творчої праці, професійного розвитку освоєння і впровадження наукоємних
та інформаційних технологій. У зв’язку із зміною соціальних вимог відбувається
переосмислення ролі вчителя в процесі модернізації системи освіти, підвищуються
вимоги до нього.
Перехід
до 12-річної школи об’єктивно зумовлює переведення освітнього процесу на
технологічний рівень. При цьому необхідно і слід використовувати особистісно
зорієнтовані інноваційні педагогічні технології. Ефективність їх використання
значною мірою залежить від того, як реалізується творчий потенціал особистості
учня. Тому мають змінитися пріоритети в діяльності вчителя. Від
пояснювально-ілюстративного методу трансляції готового навчального змісту, від
просвітительства учнів учитель мусить перейти до нових особистісно
зорієнтованих методів, у яких посилено творчо діяльнісний компонент. Це
зумовлює появу освітніх інновацій, покликаних істотно змінити освітній процес.
Поняття «інновація» в перекладі з грецької
означає «оновлення», «новизна», «зміна», з’явилося вперше в зарубіжних
дослідженнях ХІХ ст.. в техніці. В Україні на початку 90-х років ХХ ст.. взято
курс на розвиток інновацій.
Інновації
в освіті – це:
·
результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних
рішень різноманітних педагогічних проблем;
·
процес оновлення чи вдосконалення теорії й практики
освіти, який оптимізує досягнення її мети.
Нині
існує безліч педагогічних технологій. Деякі з них:
·
нестандартні уроки;
·
інтерактивні технології;
·
технологія організації групової навчальної діяльності;
·
проектна технологія;
·
комп’ютерно-інформаційна технологія.
Проектна
технологія
Метод проектів не є принципово
новим у світовій педагогіці. Він виник ще у 20-ті роки минулого сторіччя в США.
Його називали також методом проблем і пов’язувався він з ідеями гуманістичного
напряму у філософії й освіті, розробленими американським філософом і педагогом
Дж. Дьюї та його учнем В. Кілпатріком.
Слово
«проект» запозичено з латинської і походить від слова «proectus», яке буквально означає «кинутий
у перед». У сучасному розумінні проект – це намір, який буде здійснено у майбутньому.
Цілі і завдання проектної технології:
·
не тільки передавати учням суму знань, а ще й навчити
здобувати ці знання самостійно, застосовувати їх для розв’язання нових
пізнавальних і практичних завдань;
·
сприяти формуванню в учнів комунікативних навичок;
·
прищепити учням уміння користуватися дослідницькими
прийомами: збирання інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез,
уміння робити висновки.
Типи проектів:
·
творчі: не мають детально
опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається.
Підпорядковуючись кінцевому результату;
·
ігрові: учасники беруть собі
визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту;
·
інформаційні: спрямовані на збирання
інформації про який - небудь об’єкт, явище та її аналіз і узагальнення;
·
практико-орієнтовані: результат діяльності
чітко визначено з самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси
учасників;
·
дослідницькі: потребують добре
обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження,
експериментальних методів обробки результатів.
Основні
вимоги, які висуває проектна технологія:
·
наявність значущої в дослідницькому, творчому плані
проблеми, що потребує інтегрованих знань, дослідницького пошуку для її
розв’язання ;
·
практична, теоретична, пізнавальна значущість
передбачуваних результатів;
·
структурування діяльності відповідно до класичних стадій
проектування;
·
використання дослідницьких методів;
·
моделювання умов для виявлення учнями навчальної проблеми;
·
самодіяльний характер творчої активності.
Вимоги до проекту:
·
проект розробляється з ініціативи учнів, але тема може
бути запропонована й учителем. Тема для всього класу може бути однією, але
шляхи її реалізації в кожній групі можуть бути різними;
·
проект варто робити значущим для найближчого й
опосередкованого оточення учнів;
·
робота з проектом має дослідницький характер, модулює
роботу в науковій лабораторії й тому
необхідно розробити апарат дослідження, обґрунтувати його;
·
проект педагогічно значущий, тобто учнів процесі його
здійснення здобувають нові знання,будують нові відносини, опановують загально
навчальні вміння;
·
проект заздалегідь спланований, сконструйований спільними
зусиллями вчителя і учнів, але в той же час у міру його розгортання допускаються
гнучкість і зміни;
·
проект рекламується в рамках класу, школи з метою
підвищення мотивації учнів у його реалізації, розгортається його спільна
значущість;
·
проект реалістичний, має визначену практичну значимість,
зорієнтований неможливості учнів, припускається широке різномаїття тем.
Алгоритм роботи над проектом
Етапи проектування:
1. Організація проекту (визначення
теми і мети проекту, формулювання проблеми, гіпотези щодо її розв’язання).
2. Планування діяльності в
проекті (визначення джерел інформації, опис бажаних кінцевих результатів,
розподіл завдань).
3. дослідження теми проекту
(збір необхідної інформації, аналіз зібраної інформації, висновки та
пропозиції).
4. Результати (оформлення
результату, демонстрація результату,
оцінка й підбиття підсумків).
|